boeken koop je in de (kinder)boekhandel!

Als middelbare scholier had ik een krantenwijk. Ik heb dit verhaal hier vast al eens verteld, maar soit! Ik gaf niet om make-up, was niet zo’n kroegloper en natuurlijk rookte ik niet. Ik had een andere passie die betaald moest worden: boeken. Mooie, liefst gebonden boeken. Van die boeken die geld kosten. Maar dan heb je ook wat. In ons dorp hadden we twee boekhandels. Daar heb ik wat uren doorgebracht!

In mijn studententijd kwam in in Utrecht terecht. Voor een boekenliefhebber van het platteland is dat natuurlijk hemels, zo’n grote stad. Wat een keus aan boekhandels! Hier maakte ik ook voor het eerst kennis met kinderboekwinkels. Utrecht heeft er twee prachtige, beide met zeer deskundige eigenaren. In een van deze winkels, de Utrechtse Kinderboekwinkel, mocht ik een paar maanden geleden vertellen over het boek van Agave Kruijssen, Martine Letterie, Els van Egeraat, Ploegsma en mij: ‘Over vroeger en nu’. De eigenaresse Dorothé Cras vertelde stralend over de winkel waar ze sinds kort eigenaar van was: een droom die was uitgekomen. Prachtig vind ik dat enthousiasme! Het nodigt uit tot kopen…

Rond de tijd was ik met Gerry Platenkamp van kinderboekwinkel Mancemax in Deventer in de bibliotheek voor een programma over Charles Dickens. Ook zij vertelde stralend over haar winkel waar ik eerder al geweest was. Voor haar is eveneens een langgekoesterde wens in vervulling gegaan. Een eigen kinderboekwinkel. Haar kennis van het boekenvak en de liefde voor het vak kan ze nu met al haar klanten delen. Je kunt er nog een lekkere kop koffie bij kopen ook terwijl de kinderen verlekkerd kijken naar de mooie boeken.

Even mooie ervaringen heb ik met de kinderboekwinkel De Toverlantaarn van Leeuwarden. Antoinette van den Berg heeft daar een schitterende winkel waar ze met kennis van zaken en ook weer met veel enthousiasme boeken aanprijst. Ik mocht er eens kerstverhalen vertellen terwijl kinderen warme chocomel dronken en aan koekjes knabbelden. Wat een gezelligheid!

Zomaar drie kinderboekenwinkels waar ik met veel plezier kom. Net als die van Amersfoort, van Sneek, van Groningen, van Amsterdam, van… noem maar op. En als bewoner van het platteland wil ik ook de vele mooie reguliere boekhandels noemen. Zij verkopen immers ook kinderboeken. Binnert Overdiep bijvoorbeeld, in ‘mijn’ Heerenveen, heeft een prachtige kinderboekenafdeling en personeel met kennis en liefde voor dit boek. Onze kinderen komen en kopen er graag. En ik zelf ook, naturellement.

Maar goed. Terug naar het kinderboek, dat het ondanks de crisis op zich best goed doet. Maar… Gisteren hoorde ik via de sociale media dat de kinderboekwinkel van Maastricht, De Boekenwurm, het erg moeilijk heeft. De Boekenwurm is ongetwijfeld niet de enige. Zoals ook menig reguliere boekenwinkel het moeilijk heeft. Welke (kinder)boekwinkels dat zijn, weet ik niet. Maar deze geluiden zijn niet nieuw.

Een van de redenen daarvoor is de toename van het aanschaffen van boeken bij de grote internetleveranciers. In plaats van de deskundigheid van boekwinkels te zoeken en even lekker in het aanbod te grasduinen, kiezen mensen voor het gemak van internet.

Ik kan mijn leven niet voorstellen zonder fijne (kinder)boekwinkels in de buurt. Ik  ben blij met alle goede adviezen, met het enthousiasme en de enorme kennis van boekverkopers. En velen met mij. Daarom wil ik jullie vragen: koop je boeken bij je (kinder)boekwinkel. En wil je dat graag via internet? Dat kan. Er is bijna geen (kinder)boekwinkel meer te vinden die dat niet via de eigen website aanbiedt. Als je daar bestelt, kost het niks meer dan bij een grote internetverkoper.

Op 22 april komen vele kinderboekenschrijvers en -illustratoren op initiatief van Manon Sikkel in Maastricht in actie met een fashmob. Ik vertel die dag kinderen over Anne Frank en kan er daarom niet bij zijn. Maar reken maar dat ik volmondig achter de actie sta. De directe aanleiding is de moeilijke situatie van kinderboekwinkel De Boekenwurm. Deze steun in de rug is natuurlijk ook voor alle andere boekverkopers die zorgen hebben bedoeld.

Laten we de (kinder)boekwinkels steunen door onze boeken bij hen aan te schaffen. Ze verdienen het!

2 Reacties op “boeken koop je in de (kinder)boekhandel!

  1. Pingback: Flashmob voor Boekenwurm | tedvanlieshout.nu

  2. Boekenwinkels zullen de komende jaren nog wel bestaan maar ze zijn aan het uitsterven.
    Bibliotheken zijn volgens mij hetzelfde als videotheken beschoren, ze zijn aan het verdwijnen.
    Ik koop meestal ebooks anders koop ik mijn boeken online.
    Denk dat veel meer mensen dat doen, nu de tablets en kindles steeds meer verkocht worden.

Geef een reactie

