Hoofd, hart én ziel

Afgelopen vrijdag, 1 februari, was het zover: Buiten is het oorlog – Anne Frank en haar wereld werd in het Anne Frank Huis gepresenteerd.

. Photo: Cris Toala OlivaresHet was een bijzondere ochtend. Zo’n dertig leerlingen van obs De Brink uit Amsterdam waren speciaal naar het Anne Frank Huis gekomen en waren heel geïnteresseerd in Anne, in ons boek én in het verhaal van Dieuwertje Blok. Hier zien jullie Kwasi en Alicia (r) met de eerste exemplaren, bedoeld voor alle kinderen van De Brink.

Natuurlijk wilden de kinderen even weten of Dieuwertje echt de vrouw is van het Sinterklaasjournaal. En iemand vroeg ook of zij met een limo gekomen was. Maar alle andere vragen hadden alles met de oorlog te maken, zoals de moeilijkste van alle vragen: ‘Zou jij onderduikers helpen als het nu oorlog zou worden?’ Dieuwertje vertelde het verhaal van haar eigen Anne Frank: haar moeder. Net als Anne moest haar moeder onderduiken, net als haar opa en oma. Hun helpers zijn Dieuwertjes échte helden. Het was een ontroerend verhaal.

Zakelijk directeur Garance Reus-Deelder van de Anne Frank Stichting vertelde dat zij blij zijn met het boek omdat de bezoekers van het Anne Frank Huis steeds jonger worden. Nu is er voor deze kinderen een boek dat ze samen met hun ouders of op school kunnen lezen.

Martijn en ik mochten vertellen over hoe het boek tot stand gekomen is. We hebben beide intensief samengewerkt met de Anne Frank Stichting, een samenwerking die heel bijzonder en goed was. We wilden dat zowel de verhalen als de afbeeldingen tot in de detail zouden kloppen en dankzij deze samenwerking kon dat ook. Al met al hebben zo’n tien mensen zich intensief met Buiten is het oorlog beziggehouden, zowel bij de Anne Frank Stichting als bij Uitgeverij Ploegsma, en het was goed en belangrijk de presentatie samen te vieren.

Voor mij persoonlijk was het een emotioneel moment. Ik heb de kinderen verteld hoe ik altijd boeken schrijf door alle laatjes van mijn hoofd en hart open te zetten.  Maar dat nu ook mijn ziel aangesproken werd. Hoe ik naar Westerbork reisde, naar Bergen-Belsen en Auschwitz. Alles om zo dicht mogelijk bij Anne te komen, hoe bijna onmogelijk dat ook lijkt. Mijn uitgever Martine Schaap van Uitgeverij Ploegsma en mijn contactpersonen binnen de Anne Frank Stichting hebben mij steeds enorm veel vertrouwen geschonken. Dat heeft me meer dan goed gedaan.

Martijn vertelde over de research die hij samen met de Anne Frank Stichting heeft gedaan om de illustraties kloppend te krijgen. Die schitterende illustraties geeft hij tijdens de presentatie aan de stichting geschonken. Zij gaan er een mooi plekje voor zoeken.

Ik heb de dag afgesloten met een wandeling door Annes Rivierenbuurt. Langs het Merwedeplein waar ze zo heerlijk woonde, langs de plek waar ze zo graag een ijsje at met vriendinnen en naar de boekwinkel waar ooit haar dagboek gekocht werd. Dat was goed.

Nu wacht ik gespannen op de eerste reacties. Maar hoe die ook zullen zijn, ik weet dat Martijn en ik en al die anderen die aan Buiten is het oorlog gewerkt hebben, meer dan ons best gedaan hebben Anne recht te doen. In haar dagboek deelde ze haar hart en ziel met ons. Nu hebben wij ons ingezet om haar verhaal levend te houden: met hart en ziel.

illustratie Buiten is het oorlog, copyright Ploegsma

Foto: Anne Frank Stichting, Cris Toala Olivares

Illustratie: Martijn van der Linden

 

 

3 Reacties op “Hoofd, hart én ziel

  1. wat een mooie start….

  2. Wauw, ontroerend! Mooi geschreven! Ik heb er veel respect voor.

Geef een reactie

