Anne

Ieder nieuw boek is speciaal. Dat vooropgesteld. Maar het nieuwe boek dat er nu aankomt, is heel speciaal. Het gaat over Anne Frank. En het grijpt me naar de strot. Ik heb daar al eerder een blog over geschreven. Natuurlijk heeft dat allereerst te maken met Annes lot en met het lot van miljoenen mensen met haar. Maar het heeft ook met haar karakter te maken, haar schrijven, haar leeftijd – die van mijn eigen kinderen.

Buiten oorlog os02_Buiten oorlog os01

Als ik dit stukje schrijf, rollen de boeken van de pers. Over slechts dagen kunnen Martijn van der Linden, die de illustraties heeft gemaakt, uitgeverij Ploegsma, de Anne Frank Stichting en ik het boek vasthouden. En dan duurt het maar even en jullie kunnen het allemaal lezen en bekijken.

Zo ongeveer alles aan dit boek is bijzonder: de manier waarop het tot stand gekomen is, de inhoudelijke insteek, de samenwerking met vele mensen, de werkwijze, de doelgroep. Daar zal ik binnenkort, als de presentatie nadert, meer over vertellen.

Toen mijn eerste boek ‘Over engelen, goden en helden – verhalen uit de wereldreligies’  bij Ploegsma was aangekomen, heb ik spontaan onze toen zevenjarige dochter van school gehaald en ben met haar op de trein gestapt naar Amsterdam. Ik heb gewoonweg alles laten vallen omdat ik niet nog een dag wilde wachten op de post.

Die neiging heb ik nu weer.

2 Reacties op “Anne

  1. Dag Janny,
    Ik had net een vraag naar jou boek “buiten is het oorlog” Alle vier exemplaren waren uitgeleend in de bibliotheek in Purmerend. Mijn klant een meisje van 12 gaat er een spreekbeurt over houden en is heel enthousiast over je boek. En nu wilde haar broer het ook lezen.
    Ik vind je boek ook heel leuk en Anne -christine heeft het op haar verjaardaglijst staan.
    Hartelijke groet van Tia Beerman-Voortman(moeder van Nelleke)

  2. Wat leuk om te horen, Tia! Ik ben morgen in Purmerend, dus misschien tref ik wel een lezers… Dank voor je attente bericht! Hartelijke groet, Janny

Geef een reactie

